Tor: Foc encès

Carles Porta

Fragmento

g

1

 

Història d’una obsessió

 

 

 

Voleu saber qui va matar Sansa? Esteu disposats a fer de jurat popular? Al llarg d’aquest relat se us plantejaran fets, documents, opinions i testimonis que poden ser presos en consideració o no. Si fóssiu membres d’un jurat us haurien de servir per declarar cul­pables o innocents els sospitosos, i no n’hi ha només un, ni dos. Comencem...

Aquest llibre em farà mal. Espero que no me’n faci molt, però me’n farà. Directament o indirectament. És la història d’una obsessió i està plena d’obsessionats. Després de vint-i-set anys —vaig anar per primera vegada a Tor el gener del 1997!— he descobert que el problema principal és que tothom té tota la raó. Tota! No una part, no, tota! I si no explico la història de manera que agradi a cadascun dels personatges, s’emprenyaran. O, el que és pitjor, si no s’emprenyen ells, s’emprenyaran els secundaris o els secundaris dels secundaris. Ja fa anys que m’ho trobo: sempre apareix un parent llunyà, un amic de la família o un imbècil amb ganes de protagonisme que exerceix d’acusació popular, no ja «particular», sinó de tothom, perquè aquests tenen més raó que els que tenen tota la raó. Però què hi farem? Sé que passarà i ja ho trampejarem. L’únic que puc dir, per si algun dels que s’emprenyaran llegeix aquest llibre, és que jo explico «la meva visió de la història». M’atreviria a dir que és «la meva» història. És cert que els veïns d’allà dalt en són els protagonistes, però qui ha estat vint-i-set anys recollint testimonis i mirant documentació he sigut jo, i crec que tinc dret a narrar els fets de la manera que a mi em sembli més acurada i més fidel a allò que considero que va passar.

Tor és una metàfora de la història de la humanitat, de la vida de qualsevol grup humà, però portada a l’extrem, perquè tot va començar perquè vivien en un extrem —lluny de tot— i això els va convertir en extrems i, a alguns, en extremistes.

Si tirem molt enrere en el temps, fins al segle VIII, per exemple, hi havia més gent a la muntanya que a prop del mar. La gent tenia por dels que venien per mar, perquè la majoria de les vegades eren invasors que el primer que feien era matar i saquejar, i era més segur viure a les valls de la muntanya, on hi havia aigua, llenya i pastures. Tenies menjar i veies venir els dolents, de manera que era més assenyat estar-se a les valls pirinenques que no pas al costat del mar. Així i tot, es vivia amb molta por, ja que qualsevol foraster, i més si venia en grup, era sinònim de desgràcia. L’advocada de Tremp Marisa Llimiñana ens va dir un dia:

—Com més es tanquen les muntanyes, més es tanquen les ments, i a Tor, la vall és molt tancada.

Ella coneix bé aquells paratges, els seus avantpassats són d’allà dalt, hi ha nascut i hi ha viscut tota la vida i, a més, hi treballa d’advocada. El seu primer cas d’homicidi va ser, justament, l’assassinat de Josep Montané, «Sansa», l’home que havia sigut amo únic de la muntanya de Tor. Llimiñana va defensar d’ofici Miquel Aguilera, el «hippy» —per dir-ho com en diuen els d’allà dalt—, que va ser el primer sospitós de matar l’amo de la muntanya més desitjada dels Pirineus.

Com va començar tot? Algú, en algun moment de la història, va decidir fer-se una casa a Tor. Per què allí? És d’aquelles coses que sempre m’han cridat l’atenció: per què allí i no més amunt o més avall? El cas és que ningú ho sap explicar. Suposo que ja hi havia molta gent «a baix», a la vall Ferrera, i algú va anar tirant cap «a dalt», riu amunt, fins que va decidir que aquell racó de món, a 1.760 metres d’altitud —segur que no ho va mesurar—, era un bon lloc per arrelar. També podria ser que baixessin del que ara és Andorra o França en migracions empeses per l’Imperi franc, que volia poblar el que es va anomenar la Marca Hispànica —això ve dels romans—, una àmplia franja de terreny que abastava els Pirineus i era la frontera de l’Imperi carolingi contra l’avenç dels sarraïns, que, com sabeu, van ocupar la major part de la península Ibèrica durant vuit-cents anys.

Ningú m’ha sabut explicar l’origen d’aquell assentament, i no em consta que hi hagi cap senyal que mostri que hi van arribar els àrabs. Segons una llegenda, el déu Thor —alguns l’escriuen amb hac i altres sense— va marcar aquell indret amb un cop de destral gegantina. A dalt de tot de la mola que guarda l’esquena de les cases hi ha el que queda d’una torre rodona de guaita —el castell, en diuen ells—. Al costat hi veureu, si hi poseu imaginació, el cop de destral. Les vistes són impressionants. Des d’allí es dominen dues valls i el recorregut sencer del riu. Si els francs volien controlar aquells paratges, era un bon indret per posar-hi gent a vigilar.

També és una zona amb grans extensions de pastures i moltes fonts. Per tant, si ens traslladem a aquella època, a Tor hi tenien tot el que es podia necessitar: aigua, pastures per alimentar els animals i bosc per tallar llenya i caçar.

El Xavi Carbonell, un dels hippies que el 30 de juliol de 1995 van trobar el cadàver de Sansa, i que va viure a Tor quatre o cinc anys —no se’n recorda exactament perquè no va portar mai rellotge ni va mirar mai el calendari—, ens va dir:

—Si tens el foc, per què vols la tele?

El Xavi va arribar allà dalt seguint els passos dels seus amics Aguilera, dos germans amb un paper important en aquesta història. Ja hi arribarem. Deia això de la tele i el foc perquè sigueu conscients que no us heu de mirar Tor amb ulls de ciutat. Us demano, si us plau, que intenteu posar-vos a la pell d’aquella gent en cada moment de la història, perquè, si no, sempre sereu turistes que estan de pas.

2

 

Les tretze famílies

 

 

 

Tornem enrere. L’any 1500 ja hi ha documents que parlen de casa Sansa. En aquell moment, Sansa era el cognom de la família, no com ara, que és només el nom de la casa. Miquel Montané Baró, germà de l’assassinat, em va explicar que, en algun moment de la història, els Sansa es van quedar sense descendents i, igual com feien les dinasties reials, van anar a buscar hereus a altres cases. Va ser així com el cognom Montané va entrar a casa Sansa. Una cosa semblant als Borbons, per posar un exemple.

A Tor s’hi van agrupar tretze famílies, que van construir tretze cases i uns quants edificis més que feien de paller o de quadra. Van arribar a sumar més d’un centenar de persones. Vivien tranquils, sense més ambició que menjar una vegada al dia i no passar gaire fred a l’hivern. A finals del segle XIX, el 1896, un notari amic, mig parent d’algú del poble, els va fer saber que s’estaven preparant lleis que els podien deixar sense la seva muntanya, perquè se la quedarien les autoritats civils, militars o eclesiàstiques.

De manera absolutament revolucionària, les famílies van crear la Sociedad de Condueños de la Montaña de Tor —en castellà, sí, perquè aleshores ja manava Castella i el castellà, i més als jutjats i als registres—. Quan dic que va ser una iniciativa revolucionària ho faig per diverses raons. Primer, perquè cada casa tenia una part igual en la societat, tant si eren mossos com si eren cacics. A Tor hi havia tres cases fortes: Sansa, Palanca i Cerdà —els que tenien més terres i més bestiar—, i els altres més aviat feien de mossos de les cases grans. Però l’any 1896 van pactar que tots tindrien els mateixos drets sobre la «seva» muntanya.

 

16

 

A Tor s’hi van agrupar tretze famílies, que van construir tretze cases

i uns quants edificis més que feien de paller o de quadra.

© Fuerzas Eléctricas de Cataluña, S.A. (FECSA) / ANC

 

L’altre fet revolucionari va ser que van inscriure una muntanya de 4.800 hectàrees al registre de la propietat, i van deixar amb un pam de nas les autoritats de les capitals, que, a poc a poc, s’anaven apropiant de finques arreu. No sé si cal dir que aquestes autoritats eren els cacics, és a dir, els rics, que controlaven les lleis, els codis civils i penals i els registres de la propietat. El cas és que els habitants de Tor van crear una mena de república independent. També ho va fer algun altre poble de la zona, però els de Tor no podien preveure que la seva iniciativa es podriria i acabaria tacant el poble de sang.

A finals del segle XIX, van redactar unes normes de funcionament, uns estatuts pensats per evitar que ningú de fora pogués entrar a la societat i s’aprofités del que aleshores era tan valuós: la fusta i les pastures. Els estatuts deien que només podia ser membre de la societat qui tingués casa o propietat a Tor (els tretze fundadors) i, a més, la tingués oberta sempre. És a dir, qui hi tingués «foc encès» tot l’any. En aquell moment a ningú li passava pel cap marxar del poble.

3

 

L’odi és una planta que creix sola

 

 

 

Per entendre Tor és molt important llegir cada moment històric. A finals del segle XIX, ningú pensava a marxar del poble. Hi tenien casa i menjar. No necessitaven res més. El que no volien era que cap foraster entrés en aquella comunitat. Això ha passat sovint a moltes tribus, oi? Doncs ja teniu el primer exemple de la metàfora que us deia. A Tor no passava res que no hagués passat en molts altres llocs.

Però els temps van canviant.

Per anar de Tor a les valls del costat, més poblades, només es podia passar per un corriol estret i perillós, tant per baixar a Alins com per anar a Andorra, que llavors era igual de pobra que la vall Ferrera. Era un caminet que només es podia fer a peu i que tan sols els més agosarats s’atrevien a transitar a cavall. L’escriptor es­panyol Camilo José Cela el descriu així en un llibre titulat Viaje al Pirineo de Lérida (1965):

 

Tor, allá lejos y alto, es el fin del mundo, el último rincón de los montes, el lugar donde Cristo voceó sin ser oído por nadie. En Tor viven cinco o seis familias heroicas, olvidadas, sobrias, que miran al cielo y a la tierra con unos honestos y atónitos ojos del siglo XIV.

Tor, hasta hace muy poco tiempo, estaba sin carretera. A Tor se iba, a trancas y barrancas, por un sendero gimnástico y cortado a pico, por el que no se podía subir sino descabalgando el caballo. El único hombre capaz de llegar caballero hasta estos andurriales fue el viejo y casi mítico Sansa, que murió hace ya algún tiempo. Se dice que por el paisaje de Tor nadie había visto jamás a un solo jinete, como no fuera Sansa o el apóstol Santiago.

El viajero llega a Tor antes de caer la tarde. Hace frío (tampoco demasiado frío) y en la paja de la borda Peirot, a la sombra del Capifonts, el viajero, con las carnes ligeramente cansadas y el espíritu en paz, se duerme al buen resguardo de la noche y sus atroces silencios.

 

Cela havia anat a Tor l’agost del 1956, en un viatge pels Pirineus on també hi havia Josep Maria Espinàs, que, al seu llibre Viatge al Pirineu de Lleida (1957), només menciona Tor de passada. No hi va arribar. Gent informada em diu que Cela tampoc, que s’estava escarxofat als hostals i ajagut als marges i que, quan els altres expedicionaris tornaven, li explicaven detalls que ell, molt hàbilment, després plasmava al seu llibre. Ves a saber. En qualsevol cas, a Tor hi ha casa Peirot, el Capifonts existeix i la referència al «casi mítico Sansa» està ben trobada. Ah!, i una cosa molt important, fixeu-vos que diu «que murió ya hace algún tiempo». El Sansa de qui parla Cela era el que havia firmat els estatuts de la societat juntament amb altres caps de casa, igual de mítics però menys populars, i la mort d’aquests caps de casa portaria conseqüències.

És un fet irrefutable que arribar o marxar de Tor era molt complicat. També ho és que vivien molts mesos colgats sota la neu. El canvi climàtic fa que ara nevi menys, però a principis del segle XX encara hi queia neu per donar i per vendre, i viure a Tor era dur.

Els vells, els caps de casa, s’anaven morint, com mana la vida, i eren substituïts pels hereus, que, poc o molt, anaven canviant de mentalitat. Ja no veien com un privilegi viure tot l’any allà dalt. Les famílies riques van començar a enviar alguns dels fills a passar l’hivern «a baix», i qui podia tenia una altra casa en algun lloc menys aïllat, com Alins, Araós o Tremp.

I ara tornem a un altre dels aspectes que caracteritzen qualsevol grup humà. En firmar els estatuts de la societat de copropietaris havien fet un pacte implícit de no abandonar el poble. Tanmateix, enlloc es deia de manera explícita —només es parlava de ser propietari i tenir casa oberta—. Els van redactar més preocupats perquè no hi entrés ningú de fora que no pas perquè no marxés cap dels de dins. Però quan els rics van començar a enviar els fills a estudiar a Lleida o a la Seu d’Urgell, o fins i tot a anar-se-n’hi a passar l’hivern amb tota la família sencera, els que es quedaven al poble van començar a remugar. «No hi ha dret que jo m’hagi de quedar aquí tot l’any, colgat sota la neu, i ells marxin a viure millor». Són coses que un pensa per dins, però que comencen a generar diferències i enveges i ves a saber què més. Potser els que marxaven també ho passaven molt malament, però, és igual, els que s’hi havien de quedar no ho veien bé.

Als anys vint i trenta del segle XX, a Tor s’hi feien calés, perquè hi criaven moltes mules, les millors, i les venien cares. Amb això omplien el rebost i el celler. Almenys alguns, perquè no oblidem que hi havia tres cacics i que els de les altres cases eren més aviat mossos. Això vol dir que la major part del gra i del vi se la quedava el cacic. Si aneu a Tor, observeu la mida de les cases i veureu que queda tot dit. Les tres més grans són Sansa, Palanca i Cerdà, per aquest ordre.

Després hi influïa la personalitat de cadascú. La feina allà dalt era dura, molt dura, i, pel que he anat sabent, alguns, com el vell Palanca, preferien no esllomar-se més del compte. A part d’enviar la mainada a un col·legi de baix, l’home vivia més temps a Alins que a Tor. Això, d’entrada, no feia mal a ningú, perquè, al cap i a la fi, no entrava ningú nou a la societat de copropietaris, i Palanca es quedava —o no— amb la part que li pertocava, igual que els altres dotze. Però, ves a saber per què, van començar les enveges.

 

16

 

A Tor s’hi criaven mules, les millors, i les venien cares.

© Fuerzas Eléctricas de Cataluña, S.A. (FECSA) / ANC

 

Després de tants anys remenant en la història d’aquell poble, he arribat a la conclusió que l’endogàmia i les dinàmiques d’una tribu petita i tancada tenen tantes coses bones com dolentes. I també que les relacions humanes en una comunitat tan reduïda fan que tot es porti a l’extrem. Si algú s’estima, s’estima molt; i si algú s’odia, s’odia a mort. I l’odi és una planta que creix sola i que no cal regar.

La junta de copropietaris es feia cada primer de gener, perquè vegeu que tenien clar que, envoltats de neu i aïllats —això, per a ells, era bo—, tots serien al poble i es podrien reunir per fer balanç de l’any vençut i planificar el que començava. El 1940 van decidir que ja n’hi havia prou de tant aïllament i van acceptar la proposta d’un empresari espavilat de la zona, l’Agustinet de la Pobla, l’Agustí Casamajor, que tenia una serradora a la Pobla de Segur. Finalment, van firmar un contracte amb un constructor, el Camilo Cases, que devia tenir acords no escrits amb l’Agustinet. El constructor es comprometia a obrir el camí —un «camino carretero»— des d’Alins fins a Tor, dotze quilòmetres, a canvi de talar cinquanta mil pins i quedar-se’ls sense cost i cinquanta mil més pagant un duro (cinc pessetes) per pi.

Si arribar a aquell tracte ja devia costar, complir-lo va esdevenir impossible. La desconfiança i la malícia van trobar un camí per entrar a Tor. Hi ha documents de dotze anys després d’aquell 1940 que acrediten que el pacte encara no s’havia complert i que s’havien presentat demandes judicials dels uns contra els altres —els constructors contra els veïns i els veïns contra els constructors—. Però la baralla més agra va ser la de veïns contra veïns.

En una de les reunions de copropietaris, algú, sembla que el Sansa de l’època, es va queixar que els Palanca marxaven massa temps del poble i que, per tant, no podien cobrar igual que els altres. De fet, sembla que es van posar d’acord que «havien de cobrar tots menys Palanca».

Els primers cinquanta mil pins es van talar ràpid, perquè els constructors eren els primers que necessitaven el camí per arribar a Tor i els seus boscos i accedir als punts de càrrega de fusta. S’havia acabat la Guerra civil, calia reconstruir-ho tot i la fusta era fonamental per fer bastides i encofrats. I també començava la dèria de Franco per construir pantans. Feia falta fusta, i la de Tor era molt bona.

 

16

 

Calia fusta, i la de Tor era molt bona.

© Ramon Guimó i Gironella

 

Però el camí, en lloc de ser d’arribada, va ser de fugida. La postguerra va ser dura per a tothom, i els veïns de Tor també ho van notar. Mentre s’agreujaven les desavinences amb Palanca, també creixia la temptació dels veïns d’utilitzar el camí per marxar. Era una contradicció, perquè, mentre exigien al president dels copropietaris que Palanca no cobrés perquè havia marxat del poble, alguns ja buscaven feina i casa a les valls de baix. No ho explicaven públicament, és clar, i mentrestant, anaven cobrant les 2.500 pessetes per casa que els pagaven els que tallaven la fusta.

Van passar moltes més coses. El Camilo Cases va passar el contracte a una empresa constituïda per uns inversors de Barcelona, Maderas de Tor S. A. (Matorsa). L’empresa s’encarregava de talar els arbres, baixar-los pel camí que s’acabava de construir i finalment vendre la fusta.

Però qui decidia quins pins es podien talar i quins no? I, sobretot, qui comptava els pins? I aquí hi va haver una guerra subterrània que ho va acabar de desgraciar tot. Els de Tor havien marcat pins, però no podien ser a tot arreu, i, quan se’n van voler adonar, ja els havien talat més pins dels marcats. A més, els treballadors de Matorsa tallaven on més els convenia. I vinga, un altre plet, que al jutjat no tenen feina! Però el problema no s’acabava aquí. El vell Palanca, l’avi del Palanca que vaig conèixer jo, tenia molt bona relació amb l’Agustinet (sempre a l’ombra) i els de Matorsa, i els feia talar pins dient-los que eren de la seva propietat, quan, en realitat, eren de la muntanya comuna. I els cobrava, és clar. Si els ànims entre veïns ja estaven prou escalfats abans, amb aquelles maniobres i aquelles baralles es van encendre del tot.

La construcció del camí —ells sempre n’han dit «carretera»—, en lloc de connectar-los amb el que es podria anomenar «civilització», hi va deixar entrar l’odi. No em direu que no és una altra gran metàfora.

I aquell virus maligne ja no en va marxar mai més.

4

 

«Un cel de bèsties i un infern de persones»

 

 

 

Després tornarem als anys quaranta. Del 1936 al 1939 hi va haver la Guerra Civil Espanyola, i Tor va ser un dels punts de pas de fugitius republicans cap a Andorra i cap a França. Era un lloc on el contrabandista trobava sempre un plat a taula i un llit per descansar. De contraban sempre n’hi ha hagut, als llocs de frontera, i Tor toca amb Andorra i amb França. Sempre s’hi ha fet contraban, sempre. Només cal que aquí falti llana, o sucre, o eugues, o mules, o porcellana o... qualsevol cosa. Sempre hi ha gent, sovint joves, que van d’un costat a l’altre transportant sobre les espatlles allò que demanda el mercat. Una feina com qualsevol altra, en què qui més hi perd és l’Estat, que no ho pot controlar.

El Victorià Jubany, que va ser alcalde d’Àreu i de la Vall Ferrera molts anys, ens explicava un dia que a Tor s’hi feia contraban d’or, i remarcava que «Tor era el poble més ric del Pirineu». També ens va dir que Tor era «un cel de bèsties i un infern de persones», perquè els humans les passaven putes pel fred i l’aïllament i els animals hi trobaven les millors pastures, cosa que feia que el bestiar de Tor —tant si eren vaques com si eren mules o cavalls— fos el millor de la comarca. Fins que va arribar la maleïda carretera i els que havien substituït dinàsticament els caps de casa que havien fundat la societat de copropietaris es van començar a barallar.

Mentrestant, durant els anys de la guerra i la postguerra, els passadors de contraban es convertien en passadors de persones. La majoria no eren de Tor, sinó dels pobles de les valls: Sort, Esterri, Llavorsí, Alins, Tírvia... És igual, a cada poble hi havia gent que es treia un sobresou o que, per convicció, ajudava els que necessitaven fugir, com el capellà Josep Miró, que, durant anys, va passar republicans cap a Andorra i França.

—Em posava la sotana per si trobàvem la Guàrdia Civil —explicava—. Me l’arremangava i, au!, a caminar.

Els mateixos que van passar republicans d’aquí cap allà, després van passar gent d’allà cap aquí. Primer jueus, més endavant soldats, i al final algun nazi. Els camins i la feina eren els mateixos, variava el producte, però ja se sap, mana el mercat.

Sobre això del pas de jueus va néixer el que alguns diuen que és una llegenda i altres que és veritat: que diverses fortunes d’Andorra i de Tor es van fer de la nit al dia, perquè alguns es van quedar amb les riqueses dels jueus que ajudaven a fugir dels nazis. Ves a saber. Ens hi entretindrem un pelet més endavant.

Ara tornem a l’octubre del 1944, una data molt important. Els exiliats republicans del Partit Comunista d’Espanya s’havien agrupat al sud de França i havien preparat el que van anomenar «Operación Reconquista de España». S’havien armat i organitzat i pretenien entrar a la península per diversos punts dels Pirineus per guanyar terreny als franquistes i incitar a l’aixecament a tot l’Estat. El punt més famós i conegut per on van entrar va ser la Vall d’Aran, on, si haguessin tingut sort —o un bon sistema d’informació—, s’haurien adonat que tenien a mà el general Yagüe, que estava de visita al túnel de Vielha. L’haurien pogut capturar i hauria sigut una peça de caça major. Ves a saber què hauria passat. Tanmateix, aquells nois valents i esforçats no van aguantar ni una setmana. La gran majoria van girar cua i se’n van tornar a França. Un altre dels punts per on van entrar va ser Tor. Aquell octubre del 1944, un bon grapat d’aquells guerrillers coneguts com a «maquis» van arri­bar a Tor sense sospitar que en aquell poble diminut hi havia vint-i-dos guàrdies civils ben armats i disposats a matar comunistes.

Segons diverses fonts que he consultat, Franco sabia que els maquis preparaven una operació, però desconeixia el dia. Per això havia reforçat molts punts de frontera, com Tor. Els vint-i-dos guàrdies que hi havia destacats s’hostatjaven a casa Sansa, perquè era la casa més gran del poble. Els guerrillers hi van arribar caminant i badant, sense molestar-se a enviar-hi exploradors. De seguida van topar amb la realitat i va començar un tiroteig. Els maquis eren molts més, però els guàrdies es van tancar dins de casa Sansa i van apilar tot el que van poder a les finestres, començant pels matalassos de llana. N’hi havia dos per llit i era llana gruixuda i resistent, un bon element de defensa.

Com que de seguida va quedar clar que, a trets, seria difícil tombar els guàrdies, a algun guerriller se li va ocórrer que la solució era calar foc a les cases del voltant. No és tan fàcil cremar una casa de muntanya, perquè hi ha molta pedra, però també hi ha molta fusta i palla. Es veu que primer van encendre el paller de casa Palanca, que, coses de la vida, era veí de casa Sansa, i després van calar foc a uns quants pallers i cases que hi havia a tocar.

Sembla que, com que el foc necessitava temps, els maquis se’n van anar a sopar i van esperar que les flames fessin el seu camí. Mentre cremava mig poble, els guàrdies van trobar la finestra del forn, als baixos de la casa, que, a més, donava a la banda que no vigilava ningú, i es van escapar tots vint-i-dos. Abans, però, van matar dos guerrillers que devien estar badant o mal arrecerats.

Aquella nit va canviar completament la història del poble, i no pels morts, sinó perquè els que s’havien quedat sense casa van haver de marxar. I, si d’ençà de la construcció del camí ja hi havia mal ambient entre els veïns, a partir d’aquell octubre del 1944, l’odi va arrelar ben fondo.

Quan els maquis van arribar a Alins, ja els esperaven els vint-i-dos guàrdies civils que havien fugit de Tor i uns quants més que havien pujat a ajudar-los. A la topada va morir una dona que mirava per la finestra i a qui algú va confondre amb un combatent, i sembla que també un tinent de la Guàrdia Civil i algun guerriller. L’endemà, veient que la cosa no pintava tan fàcil com els havien promès, la majoria dels guerrillers se’n van tornar a França i l’operació Reconquista, igual que a la Vall d’Aran, es va acabar.

 

16

 

Els que s’havien quedat sense casa van haver de marxar.

© Arxiu Comarcal del Pallars Jussà (ACPJ) / Fons Jordi Mir i Parache

 

A Tor, el foc havia cremat unes quantes cases i havia atiat encara més l’odi entre els veïns. Alguns d’ells, com els Palanca, van acusar els Sansa de ser els responsables del desastre, perquè havien anat a buscar la Guàrdia Civil i se l’havien posat a casa. Els Sansa sempre han dit que ells no van anar a buscar ningú, que els guàrdies s’hi van instal·lar perquè ho van voler, i que ells no ho van poder evitar.

Els Sansa van perdre la casa. Si hi aneu, encara avui es pot veure l’espai que ocupava. Si mireu la sèrie o les fotos que acompanyen aquest llibre, veureu que hem reconstruït la casa antiga i que era impressionant. Després us parlaré de la maqueta i de com ho hem fet.

Els Clos i els de cal Moliné també van perdre la casa. Els Sansa se’n van anar temporalment a Araós, a un casalot que sempre havien tingut i on passaven bona part de l’hivern (sí, ells també). Els altres veïns van haver d’espavilar-se. Van viure un temps a casa d’algú altre, però van acabar marxant de Tor. Els Sansa, en canvi, com que tenien i tenen moltes finques particulars a Tor (cinquanta-una en total), van fer arreglar el que quedava de la quadra i ho van reconvertir en habitatge. És la casa on van trobar mort Josep Montané, el Sansa que va ser assassinat.

Els de Matorsa van continuar talant fusta i pledejant amb la societat de copropietaris. La vida a Tor ja no era com abans, el camí els havia permès descobrir que a Tremp, a la Seu o encara més avall hi podien viure millor i trobar feines fixes, més o menys ben remunerades, que els permetien fer una vida «normal». Poso les cometes perquè cadascú entengui com vulgui això de la normalitat.

5

 

Els joves es fan grans

 

 

 

Mentrestant, entre el 1940 i el 1970 (trenta anys), dos jovenets es van fer grans: Jordi Riba Segalàs, que va heretar el sobrenom de «Palanca», i Josep Montané Baró, «Sansa». El Jordi era onze anys més jove que el Josep, també conegut com a Pepe, el Ros i, sobretot, Sansa. El Pepe havia heretat casa Sansa després de la mort del seu pare, que es deia Pere. El Jordi ho havia hagut de suar més.

L’herència i el nom de casa Palanca havien anat a parar a un oncle del Jordi, el Vicenç, un home que vivia a Andorra i que havia ensenyat al Jordi a fer contraban. Alguns diuen que l’oncle es va aprofitar del nebot i, a més, li va vendre tot el que tenien a Tor, les finques particulars i la part de la societat. El que faltava pel duro.

Els Sansa i els Cerdà, que estaven barallats amb els Palanca des de l’època de la carretera, van intentar anul·lar el dret dels Palanca de formar part de la societat amb l’argument que el Vicenç no vivia a Tor. Quan el Jordi va comprar les finques i la casa, estava convençut que també comprava el dret a la muntanya, però va topar amb l’oposició dels altres, que li deien que havia comprat uns drets caducats.

La batalla judicial es lliurava al jutjat de Tremp, que és a vuitanta quilòmetres de Tor. Als anys seixanta i setanta es trigava prop de tres hores per pujar o baixar. Palanca ja començava a tenir eugues que pasturaven per aquells prats. Detall important: ell considerava que també era soci i, per tant, el seu bestiar podia menjar de franc. En aquells anys, les eugues servien per treballar als boscos arrossegant pins. Calia que fossin fortes.

Sansa també tenia bestiar, però —ningú sap dir ben bé per què—, se’l va anar venent tot, vaques, eugues, mules... tot. Es va quedar sense bestiar. Diuen que no li agradava i que s’ho gasta­va tot baixant a Barcelona. El cas és que, sense els ingressos de l’explotació ramadera, es va haver d’espavilar i va començar a pensar en una activitat que, als anys setanta, començava a despuntar als Pirineus: els camps de neu, també anomenats estacions d’esquí.

Si la construcció del camí de Tor a Alins havia posat la primera pedra de l’enemistat entre casa Sansa i casa Palanca, i la batalla entre maquis i Guàrdia Civil havia acabat d’alçar un mur de rancúnia, la batalla legal per expulsar el jove Palanca de la societat va aixecar un edifici d’odi que, a poc a poc, es va anar convertint en una bomba de rellotgeria.

Francesc Sarroca, «Cerdà», sempre va ser l’home institucional, el president de la societat i, en certa manera, el moderat, però ell i Sansa anaven junts contra Palanca. El jove Jordi Riba no portava bé que el volguessin fer fora de la societat i, com més l’amenaçaven o més el pressionaven perquè marxés, més s’entossudia a quedar-s’hi. Per què? Què hi havia en aquella muntanya que atreia tant el Jordi? Ves a saber. Jo diria que orgull. Una de les frases que més li vaig sentir pronunciar en la llarga relació que vam tenir va ser «pels meus collons!». I a fe de Déu que la va aplicar durant tota la vida.

Sansa i Cerdà intentaven expulsar Palanca, i Palanca s’aferrava a Tor amb dents i ungles. I els altres copropietaris? Més aviat passaven de tot. Hi ha un aspecte important que cal tenir en compte: les finques particulars, els prats que eren propietat d’algun dels tres cacics. Sansa tenia una cinquantena de finques, algunes més grans, altres més petites; Palanca, una trentena, i Cerdà, un bon grapat. Això feia que hi tinguessin interessos més importants que els altres veïns, que en tenien moltes menys o no en tenien cap. Tots formaven part de la societat, tenien accés a les 4.800 hectàrees, però els que portaven la veu cantant eren els rics, que es consideraven més involucrats que els altres. N’aprofitaven les pastures i, a les èpoques que es podia, hi plantaven sègol, que és un cereal menys productiu i saborós que el blat, però més resistent a les temperatures d’alta muntanya. Els cacics tenien bestiar i, si tens bons prats, el bestiar pot menjar sense pagar. Uns prats eren per menjar durant la primavera i l’estiu i uns altres eren per segar. Hi creixia el farratge que es tallava i es guardava per alimentar els animals a l’hivern. Si has de comprar farratge per passar l’hivern, tot es complica; i si, a l’estiu, el teu bestiar s’ha de barallar amb el del veí, també. I aquí és on hi havia conflicte. Palanca era dels que més animals tenia, i els altres el volien fer fora.

Els primers plets els va perdre Palanca. Els jutges deien que el seu oncle havia perdut els drets i, per tant, ell ja no en tenia. Però passaven dues coses. La primera, que ell presentava recurs a l’Audiència Provincial de Lleida o a Barcelona. No es rendia mai, i el conflicte s’arrossegava des de feia anys. I la segona cosa era immediata: no feia cas de cap sentència i continuava com si res. De tant en tant, guanyava algun plet i llavors es feia fort i valent. Més fort i més valent encara.

6

 

Els camps de neu

 

 

 

Enmig d’aquest xup-xup que va durar tota la dècada dels seixanta i també la dels setanta, Josep Montané, «Sansa», va convèncer els altres que li feien costat, sobretot Cerdà, que tot allò de Tor s’havia de convertir en una gran estació d’esquí, igual com estaven fent a Andorra amb Canillo o Arinsal.

Cal tenir present que, quan parlem de la muntanya de Tor, no ens estem referint a un sol pic, sinó a un conjunt de muntanyes i valls que s’agrupen en una finca. La gent de Tor havia pensat sempre que ocupava 4.800 hectàrees, però un mesurament fet pels tècnics del cadastre amb avioneta ho va deixar en 2.300 hectàrees, que són moltíssimes: és l’extensió que ocupa Baqueira Beret. Hi ha grans prats, molts boscos, una vintena de fonts i tot el que això comporta, que és bàsicament fusta, herba, aigua, caça i, si és el cas, minerals preuats.

Algú ha afirmat en alguna ocasió que a Tor hi ha urani —per no parlar d’altres minerals més habituals, com el ferro o el carbó—, però ningú ha demostrat mai res. També es parlava d’or, però els hippies, que són els que més hi somiaven —després parlarem dels hippies—, no en van treure mai ni un gram en tot el munt d’hores que es van passar als rius de la zona buscant.

El que sí que era una realitat era que a Tor hi nevava molt i que la neu s’hi aguantava molt bé. No hi toca el vent i moltes parts de muntanya donen al nord, de manera que es veu a simple vista que les possibilitats per a l’esquí són —ara potser hauríem de dir més aviat «eren»— molt grans. Sansa, que era el que més temps passava a Tor, perquè tots els altres ja havien tocat el dos o marxaven tot l’hivern, anava sovint a Andorra i veia i sentia coses. Es parlava dels camps de neu, i el 1973 es va instal·lar la primera pilona per esquiar a Arinsal. En paral·lel, es construïen blocs d’apartaments i hotels. Sansa ho veia i s’ho imaginava a Tor, que era allà mateix. Una banda de muntanya és Arinsal i l’altra ja és Tor.

7

 

Ruben Castañer, l’andorrà

 

 

 

Els de Tor i els andorrans sempre s’han barrejat, sobretot els de la parròquia de la Massana. Al cap i a la fi, són veïns, i les ratlles de frontera són invisibles. Sansa es movia per Andorra i algú li devia parlar d’un aragonès espavilat que estava al darrere de les conces­sions de Canillo i d’Arinsal.

El Ruben Castañer, amb accent a la u, va arribar de jovenet a Andorra a fer de cambrer. Treballador i lluitador com pocs, de seguida es va adonar que hi havia altres maneres de fer diners, i al cap d’un temps va aconseguir que li fessin el carnet número 1 d’API (agent de la propietat immobiliària) d’Andorra. Intentava assabentar-se de finques en venda i les oferia a algú que tingués diners a canvi d’una comissió. Era un pioner i buscava terrenys on encara no hi havia arribat el diner fàcil. Es va fixar en el món de l’esquí i tota l’especulació que movia i va intentar obtenir la concessió d’una estació. Ell explica que va guanyar la d’Arinsal, però, com que no era andorrà, el van fer fora del negoci amb males arts. Sansa devia pensar que el Ruben —ell li deia l’«Andorrà»— tenia diners al darrere i li va oferir Tor.

El 23 de desembre de 1976, el Ruben Castañer Ejarque firmava un contracte amb Francesc Sarroca, de casa Cerdà, que signava en tant que president de la societat de copropietaris de Tor. El Ruben avançava dues-centes mil pessetes i es comprometia a pagar a la societat un total de vint-i-set milions de pessetes a canvi de l’arrendament de dues-centes hectàrees de muntanya durant noranta-nou anys per fer-hi una estació d’esquí alpí i construir-hi els apartaments, cases i hotels que la normativa li permetés —en aquell moment no hi havia gaire normativa.

De tot això, Palanca no en sabia res.

En aquell moment, consideraven que a dins de la societat només hi havia tres veïns: ell mateix, Sansa i casa Peretona. Aquests tres eren els únics que es reunien i els únics que omplien les actes de la junta de socis. Ells tres —dos homes i una dona, la Peretona era una donassa, amb un lideratge molt potent— havien decidit que cap altre veí tenia dret a ser membre de la societat. Palanca, perquè arrossegava deficiències legals en la transmissió de la pro­pietat; i els altres, perquè ja no vivien tot l’any a Tor. En aquell moment, i probablement sempre, els que més temps passaven al poble eren els de casa Sisqueta, perquè eren dels més pobres i guanyaven quatre calerons fent menjars als pocs passavolants que treien el nas per allà dalt, contrabandistes i algun excursionista. Llavors no es parlava de turistes. Els de Sisqueta tenien una caseta a Ainet de Besan, a la part nova, però eren els primers de pujar a Tor així que la neu ho permetia, i els últims de marxar-ne. Amb tot, com que eren pobres i no eren del grup dels cacics, no els van tenir en compte per a res. Era evident que es reproduïa una altra de les coses que passa sovint en qualsevol societat: els que creuen que tenen dret a manar manen pensant en els seus interessos.

Tanmateix, no van comptar amb la mala llet i l’orgull de Palanca. Ara més que mai, pels seus collons, allò no aniria endavant.

8

 

Suscríbete para continuar leyendo y recibir nuestras novedades editoriales

¡Ya estás apuntado/a! Gracias.X

Afegit a la llista de destijos